عنوان کامل پایان نامه :

 تعیین مصادیق جنگ نرم در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران

قسمتی از متن پایان نامه :

مهم ترین راهبرد در برابر جنگ روانی، « آگاهی بخشی» می باشد؛ اما اگر فرد به خود فریبی رسیده باشد، آگاهی بخشی هم تأثیری ندارد. البته راه های دیگری هم هست؛ مانند تردید آفرینی در باورهای جدید تا منطق آن متلاشی گردد؛ همان کاری که حضرت ابراهیم با شکستن بتها و قراردان تبر در دست بت بزرگ انجام داد و به منطق بت پرستان حمله نمود.

  1. الگوسازی از سبک زندگی غربی و ترویج هویت آمریکایی در جهان

در طول تاریخ، مصداقهای گوناگونی از جنگ روانی و روشهای آن هست که امروز، علمی تر شده و به دلیل توانایی رسانه، با قدرت بیشتری از آن بهره گیری می گردد. یکی از موارد مهم در دنیای مجازی رسانه ای که امروزه در آن زندگی می کنیم، «الگوسازی» می باشد؛ حتی شخصیت های کارتونی که می شناسیم- مانند سوپرمن و …- به گونه ای تصویر می شوند که گویی قدرتی فوق بشری دارند و پیام و هدفشان، مأموریت جهانی «نجات دنیا از دست اشرار فضایی یا زمینی » می باشد. این ابر مردها اغلب در ایالات متحده آمریکا به تصویر کشیده می شوند؛ یعنی هر که دشمن آمریکاست و قصد حمله به آمریکا را دارد، شرور به شمار می رود.

آمریکا چنان القا می کند که بهترین الگو برای همه، قهرمانان آمریکایی هستند. در همه انسانها به ویژه در کودکان، نوعی حس همانند پنداری و همانند سازی با قهرمانان هست. همه کوشش می کنند خودشان را به قهرمانان ، نزدیک و شبیه کنند. وقتی که ملیت و هویت آن قهرمان، آمریکایی باشد، مخاطب نیز می کوشد  خود را به آن هویت نزدیک کند؛ همان چیزی که آمریکاییها کوشش می کنند با عنوان «سبک زندگی آمریکایی» در آسیا و اروپا رواج دهند. همه این نکات، ظرافت کار عملیات نرم را نشان می دهد. پس زمانی که می خواهیم پیش روی جنگ نرم، بایستیم بایستی بتوانیم این ظرافتها را بشناسیم و پیش روی، الگوی مقاومتمان را به همان ظرافت طراحی کنیم (وزیری، 1389؛ 27)

2-9- گروه های هدف جنگ نرم

گروه های مورد هدف در جنگ نرم عبارت اند از :

1.گروه های مرجع در جمهوری اسلامی (دارای جایگاه اجتماعی و مقبولیت عمومی و تأثیر گذار بر نخبگان علمی، مسئولان نظام، هنرمندان، شخصیت های سیاسی، علما و روحانیان (واجد تأثیر گذاری خاص)، خانواده های معظم شهدا (واجد تأثیر گذاری خاص) ، چهره های متنفذ و گروه های موجه و ورزشکاران.

  1. گروه های خاص (واجد قدرت بالقوه بر ایفای تأثیر پیاده نظام دشمن به مقصود تشکیل جنبشهای هم افزای اجتماعی از قبیل اردوکشی خیابانی، اعتصاب، تحصن، نافرمانی مدنی و …) از قبیل: سرمایه داران ، زنان ، جوانان و دانشجویان ، گروه های اپوزیسیون و اصناف.

3.ستون های حمایتی نظام جمهوری اسلامی شامل: عموم مردم، اجتماعات مذهبی، نیروی مقاومت بسیج، روحانیان و خانواده های شهدا (به گونه ویژه)، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و نهادهای نظامی و انتظامی در یک کلام می توان گفت همه افراد جامعه می توانند بخشهای مشخصی باشند که مورد نظر راه اندازان جنگ نرم قرار گرفته اند و این موضوع، وابسته به هدفی می باشد که بانی جنگ نرم، آن را دنبال می کند. عنصر اصلی در تبلیغات و جنگ نرم، تودۀ مردم هستند. موفقیت یا شکست در جنگ، به شرایط توده ها بستگی دارد. مصداق عینی آن را می توان در جنگ 33 روزه لبنان و جنگ عراق نظاره نمود (شریفی، 1389؛ 35).

اکثر کارشناسان عقیده دارند در عراق، جنگ نظامی به معنای واقعی خود رخ نداده می باشد و آمریکاییها توانستند از طریق جنگ نرم و عملیات روانی با به کارگیری رسانه ها، افکار عمومی مردم عراق را متقاعد کنند که ارتش آمریکا برای نجات آنان آمده می باشد. اعلامیه های پرتاب شده از هواپیماها و برنامه های رادیویی، مردم عراق را قانع نمود که در برابر ارتش متجاوز ، مقاومت نکنند و حتی در بعضی شرایط به یاری آنها هم بشتابند. برخلاف این قضیه، می توان رهبری سید حسن نضرالله را در جنگ 33 روزه لبنان، تحسین نمود و ستود که توانست جنگ نرم دشمن را خنثی کند و افکار عمومی مردم لبنان را متقاعد سازد که برای پیروزی بایستی سختیها و بمبارانها را تحمل نمود و نباید تسلیم دشمن گردید.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-تبیین و تشریح بنیادهای جنگ نرم در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران

2- نحوه تأثیرگذاری جنگ نرم در ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران

3- ترسیم نحوه شکل گیری جنگ نرم و نحوه مقابله آن برای امنیت کشور

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

4- ماهیت و حقیقت جنگ نرم

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه